Äntligen, nu tar vi första steget mot att transformera vår fordonsflotta mot el. Vi hälsar vi vår första ellastbil välkommen till oss! Den invigdes idag av energiminister Khashayar Farmanbar tillsammans med vår VD Åsa Granlund och våra samarbetspartners ABB och Mälarenergi.
Ta del av ABB:s pressmeddelande gällande invigningen här:
Här hittar du lite samlad information om vårt senaste nytillskott:
Fordonet är en Scania Scania 25P vilket är en helt vanlig distributionsbil som ofta syns på vägarna. Den totala lastvikten är enligt fordonsregistret 6970 kg.
Lastbilen har ett 165 kilowattimmar, kWh, batteripack. Det är det minsta batteripacket som Scania erbjuder men för rutten är det fullt tillräckligt! En vanligpersonbil har idag ett batteripack på 70 - 80 kWh.
Hållkoll på begreppen – För den som vill prata elektrifiering på nästa middagsbjudning!
kWh – Kilowattimme – är ett mått på mängden energi som används i din kaffebryggare eller kan lagras i ett batteri i en ellastbil
kW – Kilowatt är ett mått på effekt.
Ett exempel på hur det hänger ihop: Du går på gymmet och trampar på en motionscykel – energin du trampar fram räknas i watt … Rent teoretiskt kan den strömmen sedan användas till att ladda din mobiltelefon som då mäts i wH (wattimmar) eller kanske till och med mwH (milliwattimmar). Många moderna motionscyklar/roddmaskiner/ski-ergs kan visa den momentana (ögonblickliga) effekten som produceras. Ju mer du tar i desto mer watt tillverkar du.
Ampere är ett mått för elektriskström.
Volt är måttet för elektriskspänning. I Sverige har vi 230 volt i ett vanligt eluttag. En elbil/lastbil meden hemmaladdare använder vanligtvis 230 voltsystemet.
Alla begrepp hänger ihop. Ampere * Volt ger watt (effekt). Watt/ampere ger volt (spänning). Watt/volt ger ampere (ström).
Beräknad energiåtgång för lastbilen är 1 - 1,5 kWh per kilometer eller 10 - 15 kWh per mil. Det kan jämföras med en elektrifierad personbil som ligger på 1,8 - 2,3kWh per mil
Det ger oss då en teoretisk körsträcka på 10 - 15 mil mellan laddningarna.
Fordonet kan endast laddas med DC, likström, eftersom Scania inte har onbordladdare för växelström, AC. Det innebär att DC laddare behövs och valet har då fallit på en ABB Terra DC laddbox som ger 24kw. Att ladda 0 – 100% med den tar då knappt 7timmar.
Lastbilen kan som mest ta emot 150kW snabbladdning med 400 Volt vilket i teorin ger 10% -80% laddning på ca 45 minuter. 10% - 80% är en normalt vedertagenmåttstock för snabbladdning men man skulle kunna anta att en mer ”normal” tidsåtgång kommer vara 1 timme för 70% nya elektroner beroende på väder och vind. Det i sin tur ger 10 nya fräscha mil som vi sedan kan distribuera vårakunders gods med, helt koldioxidfritt!
Koldioxidfritt, stämmer det verkligen? Ja faktiskt, elen vi har i byggnad 347 på Finnslätten är 100% vindkraftsbaserad och därmed helt förnybar.
När snabbladdning peakar på 150kw så kan man sätta det i relation till andra förbrukare. En normal villa förbrukar ca 50kWh på en dag. Under dygnets tuffaste timme, runt 18.00, så har ett hushåll ca 8kWh förbrukning. Lastbilen drar då för stunden lika mycket ström från nätet som ca 20 normalvillor.
Stora fordon och tunga fordon skapar mycket luftmotstånd vilket måste övervinnas medstora mängder energi. 10 - 15 kWh el per mil kan jämföras med 30 - 35 kWh i energi med diesel under förutsättning att en dieselmotor drar 3 - 3,5 liter per mil. Då har vi inte ens räknat med mängden energi som går åt för att pumpa upp oljan ur marken, raffinera den till diesel, transportera den över världens hav och slutligen köras ut till dieselpumpen.